
«Lancia» (Fiat Auto S. р. A.) - італійська фірма, що спеціалізується на випуску аvтомобілей. Штаб-квартира знаходиться в Туріні.
27 листопада 1906 року відомий гонщик Vincenzo Lancia (Вінченцо Лянча) разом зі своїм компаньйоном Клаудіо Фоджоліном заснував в Туріні фірму Fabbrica Automobili Lancia.
23 вересня 1907 року вийшло перше творіння під ім\’ям Lancia 18-24 НР. Пізніше, за порадою старшого брата, Вінченцо Лянча почав називати свої аvтомобілі буквами грецького алфавіту, і первісток, природно, отримав ім\’я Lancia Alfa.
Alfa виявилася неординарною. Високооборотний (1800 об/хв - це немало для того часу) чотирициліндровий двигун об\’ємом 2543 см3, розвивав 28 к.с. Ззаду був встановлений патентований міст з штампованою сталевою балкою, яка важила удвічі менше звичайної литої. Момент, що крутить, на задні колеса передавався від чотириступінчастої коробки передач за допомогою валу, а не ланцюгом, як на багатьох інших аvтомобілях того часу. Ця поки єдина модель зовсім юного підприємства ще не могла претендувати на приналежність до вищого аvтомобільному суспільства. Але вже в 1908 році на її базі з\’явився видозмінений аvтомобіль - Lancia Dialfa. Машина оснащувалася шестициліндровим двигуном - одним з перших в світі!
У 1913 році з\’явилася велика Lancia Тhеtа. На цьому аvтомобіле вперше в Європі серійно встановлювалося електроосвітлення (на інших машинах воно пропонувалося за додаткову плату). Тhеtа мала чотирициліндровий мотор об\’ємом 4940 см3, який при 2200 об/хв розвивав 70 к.с. З ним Lancia Theta була здатна розгонитися до 120 км/год. Theta прославилася високою надійністю: один аvтомобільний історик писав, що «тільки професійний вбивця аvтомобілей здатний зламати цю машину».
Перша світова війна внесла свої корективи: указом уряду Італії фірма Lancia була оголошена військовим підприємством. Замість розкішних аvтомобілей довелося перейти на випуск вантажівок, спецмашин і навіть бронетехніки. Тоді ж були розроблені восьми- і двенадцатіциліндровиє мотори.
Війна сприяла розвитку компанії: у 1919 році заводські території збільшилися до 60000 кв.м. Почесне місце на конвеєрі отримала нова модель Каppа, хоча по суті це була модернізована Тhеtа.
Золоту еру в історії мазкі Lancia ознаменувало появу в 1921 році моделі Lambda - першого в світі аvтомобіля з кузовом, що несе. Тоді ж Лянча дав завдання своїм конструкторам розробити незалежну передню підвіску. Інженер Баттісто Фалькетто (кузов, що пізніше спроектував, для моделі Aprilia) запропонував патрону аж 14 варіантів конструкції передньої підвіски, з яких вже сам Лянча вибрав кращу, - на вертикальних амортізаторних стійках (свічку).
У жовтні 1922 року ця машина викликала фурор на Паризькому автосалоні. Lancia Lambda випускалася з 1921 по 1931 роки. Було продано близько 13 тисяч екземплярів різних серіїв (всього ця модель «пережила» дев\’ять модернізацій). У 1928 році на гоночній версії було завойовано третє місце в ралі Mille Miglia. Постійно видозмінюючись, ця модель випускалася до 1938 року, хоча і обзавелася новою назвою - Dilambda - і більш належним їй восьмициліндровим двигуном.
Особливістю наступної моделі топ-класса став запатентований механізм, що сполучає двигун і раму. Ім\’я її - Аstura. Підвіска V-образного восьмициліндрового мотора потужністю 72 к.с. так добре ізолювала кузов від вібрацій, що, за словами сучасників, неможливо було визначити, коли двигун працював, а коли - ні. Одночасно випускалися моделі рангом нижче: Lancia Аrtena (V4 1924 см3) і Lancia Аugusta з кузовом, що несе, і гидротормозамі Lockheed.
Останньою машиною, до якої доклав руку сам маестро Лянча, була Lancia Аprilia. Вінченцо Лянча помер 15 лютого 1937 року. У цьому ж році побачила світло перша Lancia Аprilia. У його щоденнику є запис, датований 1934-м роком: «Мала вага і аеродинамічний стиль...». Кузов моделі Aprilia створювався в співпраці з аеродинамічною лабораторією Вищої технічної школи в Туріні, а 22 жовтня 1949 року на сидінні останньої моделі Аprilia, що сходить з конвеєра, невідомий робочий залишив таку записку: «Дорога Аprilia, покидаючи мене, прийми мій скромний уклін. Ти - велика робота найбільшої людини, що давно покинула нас. Творці твої чекають і сподіваються, що твоя нова сестра принесе нам стільки ж слави...»
«Нова сестра» - Lancia Аurelia - була дітищем легендарного конструктора Вітторіо Яно, творця аvтомобілей Alfa Romeo 20-30-х років. Яно застосував на цьому аvтомобіле ризиковане для тих років рішення, оснастивши нову модель шестициліндровим V-образным двигуном. Вважалося, що збалансувати такий мотор неможливо, але... Після тривалих тестів було ухвалено рішення - мотору бути! Цей двигун був алюмінієвим, об\’ємом 1754 см3, і розвивав 56 к.с. при 4000 об/хв. Кузов аvтомобіля з орними дверима без центральної стійки проектувало ательє Pininfarina. Lancia Аurelia була представлена публіці в травні 1950 року на Турінськом мотор-шоу.
Наступна дорога модель з\’явилася в 1957 році. Це була красуня Lancia Flaminia. Автомобіль міг розгонитися до 160 км/год. Відмітною комічною деталлю, що здається зараз, стали «двірники» заднього скла. Вони були змонтовані не тільки зовні, але і із зворотного боку, в салоні! Навіщо? Щоб видаляти конденсат з «спітнілого» скла! Машина була представлена на Женевському автосалоні в березні 1957 року. Цілих 13 років Flaminia займала верхню строчку в табелі про ранги компанії Lancia - аж до 1970 року, коли фірма Lancia перейшла під крило концерну FIAT. І почалася нова історія.
З 1969 італійська фірма належить концерну FIAT і в 1996 відсвяткувала своє 90-ліття, представивши на ринок декілька нових аvтомобілей.
У 1990-і рр. проводилася класичеськая гамма моделей - Ypsilon, Delta, Dedra, Kappa і Zeta. До 2000 Dedra замінена на Lybra. Фірма спеціалізується на виробництві найбільш розкішних аvтомобілей в концерні.
Автомобіль Ypsilon - найменший серед автомашин Lancia і є наступником моделі Lancia-y10. Вперше представлений в Женеві в 1995, в сучасному вигляді випускається з 1996 року. Автомашини оснащені двигуном серії Fire робочим об\’ємом 1,2 л потужністю 60 к.с. з чотирма клапанами на циліндр або мотором сучасного сімейства FIAT. У комплектації LS встановлюється гидроусилітель рулюючи.
У моделі Elefantino, що випускається з 1997, на середніх стійках даху зображені сині слони, також вона відрізняється модним забарвленням інтер\’єру.
Модель Delta відноситься до категорії аvтомобілей малого класу і випускається в трьох- і п\’ятидверному варіанті «хетчбек». Автомобілі оснащені 4-циліндровими двигунами робочим об\’ємом 2,0 л потужністю 193 к.с. типу HF з двома клапанами на циліндр і турбокомпресором. З таким двигуном аvтомобіль може розігнатися з місця до 100 км/год за 7,5 с.
Автомашина Dedra випускалася по образу Delta, вона оснащена тим же двигуном, тільки без турбонаддувного дизеля. Випускалося 15 модифікацій Dedra, 4-дверний седан і універсал Station Wagon.
Модель Kappa належить до класу «люкс» і випускається у варіантах «седан», «купе», виконаному в стилі 60-х років і «універсал». Машини оснащуються 5- і 6-циліндровими 2- і 3-літровими бензиновими двигунами з чотирма клапанами на циліндр. Lancia Kappa Station Wagon - місткий універсал з великим багажним відсіком, який обіт зсередини тонкою високоякісною тканиною. Для універсала розроблений 4-циліндровий мотор з турбонаддувом потужністю 205 к.с. У задній частині кузова є також додатковий відсік для речей. У серійну комплектацію також входить автоматичний регулятор дорожнього просвіту.
Автомобіль Zeta є сумісним проектом фірм FIAT, Citroen і Peugeot. Виконана в стилі «універсал» машина відрізняється від конструктивно близьких нею моделей багатим оснащенням, фірмовим дизайном передньої панелі кузова і великою місткістю - від 5 до 8 чоловік. Модель оснащується 4-циліндровим бензиновим двигуном з турбонаддувом робочим об\’ємом 2,0 л, також тепер використовується економічний 4-циліндровий дизель з трьома клапанами на циліндр робочим об\’ємом 2,1 л потужністю 110 к.с.
Компанія і в наші дні зберегла стиль, закладений її засновником. Сьогодні імідж LANCIA - гламурний італійський компакт. Це автомобіль, що несе в собі всі традиційні цінності марки і високий рівень стилю і статусу, технологій і оснащення, комфорту і якості обробки. Продукція фірми, офіс якої розташований на вулиці Вінченцо Лянчі, знаходить покупців в різних країнах світу.